کاربرد سیلیس فوق ممتاز در شیشه های ساختمانی-سیلیس همدان

در این مقاله با کاربرد سیلیس فوق ممتاز در شیشه های ساختمانی آشنا خواهید شد. سیلیس چیست؟ سیلیس، ماسه‌ای است که از آن برای تولید شیشه باکیفیت استفاده می‌شود. این ماسه، شامل دانه‌های کوچکی از بلورهای کوارتز است که از مولکول‌های دی‌اکسید سیلیکون تشکیل شده و به سیلیس شهرت دارد.

بله، شیشه همان ماسه ذوب شده و شیمیایی شده است. به سیلیس با خلوص بالا (۹۹ درصد)، سیلیس فوق ممتاز می‌گویند. خلوص سیلیس بر اساس خواص فیزیکی و شیمیایی آن تعیین می‌شود. این ماده با دانه‌بندی دقیق و کیفیتی فوق‌العاده، نقش اساسی در ساخت شیشه‌های مرغوب و کریستال دارد. در ادامه با کاربرد سیلیس فوق ممتاز بیشتر آشنا خواهیم شد.

شیشه چگونه تولید می‌شود؟

  1. ذوب و پالایش: به‌منظور ایجاد شیشه شفاف، مجموعه‌ای از مواد اولیه موردنیاز است. این شامل ماسه سیلیس (SiO2) ، اکسید سدیم (Na2O)، اکسید کلسیم (CaO)، دولومیت (MgO) و فلدسپات (Al2O3) است. این مواد به نسبت مناسب مخلوط می شوند و به کوره‎ای که تا 1۵00 درجه سانتیگراد گرم می‎شود، منتقل می‎شوند. به منظور انتقال رنگ به شیشه، اکسیدهای فلزی خاصی نیز به این ترکیب اضافه خواهند شد.
  2. حمام شناور: مواد مذاب از کوره به حمام شناور که از سطحی شبیه به آینه (قلع مذاب) ساخته شده، سرازیر می‌شوند. این مواد در دمای 1500 درجه سانتیگراد وارد حمام شده و در دمای حدود 650 درجه سانتیگراد از حمام خارج می‌شوند.
  3. پخت: در این مرحله، به‌منظور ازبین‌بردن تنش‌های داخلی ایجادشده در شیشه، فرایندی به نام «آنیلینگ» انجام می‌شود.
  4. بازرسی: با استفاده از فناوری بازرسی، می‌توان بیش از 100 میلیون بازرسی را در طول مراحل تولید شیشه انجام داد تا حباب‌های هوا، تنش‌ها یا دانه‌های ماسه‌ای که ذوب نمی‌شوند شناسایی شوند.

حالا که با چگونگی تولید شیشه آشنا شدید، در ادامه کاربرد سیلیس فوق ممتاز در شیشه های ساختمانی و صنایع دیگر را بررسی می کنیم.

برای خرید سیلیس فوق ممتاز از شرکت سیلیس همدان اولین تولیدکننده سیلیس در ایران با شماره 09121640259 تماس حاصل فرمایید.

اهمیت و کاربرد سیلیس فوق ممتاز در تولید شیشه‌های متنوع

برای تولید شیشه، سیلیس بیش از هر ماده دیگری کاربرد دارد. میزان سیلیس به‌کاررفته در فرایند ساخت شیشه به نوع شیشه و کاربردی که خواهد داشت بستگی دارد و از ۷۵-۶۰ درصد متغیر است. برای مثال مقدار سیلیس به‌کاررفته در شیشه‌های ساختمان‌ها و خودروها بین ۷۳-۷۱ درصد است. از طرفی این مقدار در ظرف‌های کریستالی و شیشه‌ای ۷۰-۶۰ درصد و در ظرف‌های بلوری ۷۳-۶۹ درصد است.

بیشتر بخوانید:  مصرف سیلیس میکرونیزه در یزد

https://silismicronize.com/wp-content/uploads/2021/08/momtaz-site.jpg

سیلیس فوق ممتاز، انتقال موج بسیار کارآمد را در طیف فرابنفش ارائه می‌دهد؛ بنابراین معمولاً در ساخت پنجره‌های UV، لنزها و اپتیکال استفاده می‌شود. به دلیل ضریب انبساط حرارتی پایین، سیلیس فوق ممتاز در تولید بسترهای آینه‌ای دقیق، نیمه‌هادی‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

 ازآنجایی‌که سیلیس ذوب‎شده برای مدت کوتاهی در دمای حداکثر 1۵00 درجه سانتیگراد پایدار است، می‌توان از آن در موارد مختلف مانند سلول‌های خورشیدی و باتری‌هایی که در حرارت بسیار زیاد کار می‌کنند، استفاده کرد. در ادامه کاربرد سیلیس فوق ممتاز در انواع شیشه‎ها را آورده‎ایم:

شیشه‌های سودا لایم؛ کاربرد سیلیس فوق ممتاز در شیشه های ساختمانی

شیشه سودا لایم، شیشه‌ای است که در بین انواع شیشه‌ها، بیشترین مقدار تولید را دارد. همان‌طور که از نامش مشخص است، ترکیبات اصلی علاوه بر ماسه، سودا و آهک هستند. شیشه سودا لایم حاوی 71 تا 75 درصد سیلیس (SiO2) ، 12 تا 16 درصد بی کربنات سدیم (Na2O) ، 10 تا 15 درصد آهک (CaO) و مقادیر کمی از مواد دیگر مانند رنگ‌ها است. علاوه بر کاربرد سیلیس فوق ممتاز در شیشه های ساختمانی، از این شیشه برای ساخت بطری، ظرف غذا، لیوان نوشیدنی ساده و محصولات شیشه‌ای ورقه‌ای نیز استفاده می‌شود. شیشه سودا لایم نفوذپذیر و سبک است. همچنین این شیشه سطحی صاف و سوراخ‌هایی ریز دارد که تمیزکردن آن را آسان می‌کند.

شیشه کریستالی؛ کاربرد سیلیس فوق ممتاز در تولید شیشه‌های دکوری و زیبا

شیشه کریستالی به دلیل ضریب شکست بالایی که دارد زیبا به نظر می‌رسد. چگالی آن بسیار بیشتر از شیشه سودا لایم است. در زندگی روزمره، ما از شیشه کریستال برای ساخت لیوان نوشیدنی، گلدان، کاسه، زیرسیگاری و زیورآلات تزئینی استفاده می‌کنیم.

ترکیبات آن، 54 تا 65 درصد سیلیس، 13 تا 15 درصد اکسید قلیایی و چندین اکسید دیگر است. شیشه کریستال حاوی بیش از 18 درصد اکسید سرب است و به همین دلیل تحت عنوان شیشه کریستال سرب نیز شناخته می‌شود. بااین‌حال، اکسید سرب امروزه به‌سختی در تولید شیشه استفاده می‌شود.

شیشه بوروسیلیکات؛ کاربرد سیلیس ممتاز در تولید شیشه‌های ضروری

70 تا 80 درصد وزن شیشه بوروسیلیکات سیلیس، ۷ تا 13 درصد تری اکسید بور، ۴ تا ۸ درصد اکسید سدیم و پتاسیم و ۲ تا ۷ درصد اکسید آلومینیوم است. شیشه بوروسیلیکات با این ترکیبات، در برابر مواد شیمیایی و نوسانات دما مقاومت بالایی دارد.

https://silismicronize.com/wp-content/uploads/2021/08/sell.jpg

به دلیل مقاومت بالا، شیشه بوروسیلیکات معمولا برای کاربردهای شیمیایی، آزمایشگاه‌ها، برای بسته‌بندی تزریقی، بطری‌های حاوی داروها و یا به‌عنوان روکش‌های بسیار مقاوم لامپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیشه بوروسیلیکات در خانه برای ظروف آشپزخانه «ضد حرارت» استفاده می‌شود. امروزه این نوع از شیشه‎ها در سطح وسیعی تولید می‎شوند.

بیشتر بخوانید:  میکرو سیلیس چیست؟ آشنایی با فواید و کاربردهای میکرو سیلیس

شیشه مخصوص؛ کاربرد سیلیس ممتاز در صنایع الکترونیک

علاوه بر کاربرد سیلیس فوق ممتاز در شیشه های ساختمانی، کریستال، اپتیکال و آزمایشگاهی، شیشه‎هایی تحت عنوان شیشه‎های مخصوص نیز تولید می‎شوند که برای برنامه‎های فنی و علمی خاص استفاده می‌شوند. ترکیب این شیشه می‌تواند شامل عناصر شیمیایی متعددی باشد. نمونه‌هایی از شیشه‌های مخصوص عبارت‌اند از لنزها، محصولات شیشه‌ای مورداستفاده در صنایع برق و الکترونیک و سرامیک‌های شیشه‌ای.

خواص کلیدی سیلیس فوق ممتاز

  • تهیه شده از ماسه سیلیس با خلوص بسیار بالا
  • جنس شیشه‌ای شفاف
  • سختی فوق‌العاده
  • خواص حرارتی برجسته، از جمله مقاومت در برابر درجه حرارت بسیار بالا
  • ویژگی‌های انتقال نوری از UV به IR باکیفیت استثنایی
  • ضریب انبساط حرارتی پایین
  • بسیار مقاوم در برابر مواد شیمیایی و خوردگی
  • گرانروی بالا

جمع‎بندی مبحث کاربرد سیلیس فوق ممتاز در شیشه های ساختمانی

استفاده از سیلیس ممتاز در تولید شیشه‎های ساختمانی،‌ نیاز به انتقال نور و حرارت را بدون آسیب رساندن به ایمنی و استحکام شیشه برآورده می‎کند. خلوص بالای سیلیس فوق ممتاز، شیشه‎هایی شفاف، خوش‎رنگ و با استحکام بالا به شما ارائه می‌دهد.

خرید سیلیس فوق ممتاز از شرکت سیلیس همدان

در این مقاله درباره کاربرد سیلیس فوق ممتاز در شیشه های ساختمانی دانستیم. این نوع از سیلیس که با خلوص بالای 99 درصد تولید می‌شود، کاربرد بسیار بالایی در بیشتر صنایعی که ما به صورت روزمره با محصولات آن‌ها در ارتباط هستیم دارد. شرکت سیلیس همدان با قریب به ۳۳ سال تجربه موفق حضور در عرصه صنعت کشور و به عنوان اولین واحد فرآوری سیلیس در استان همدان تاسیس گردید.

این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده سیلیس و مواد معدنی در غرب کشور، یکی از اصلی‌ترین تأمین کنندگان عمده مواد معدنی و به خصوص سیلیس در کل کشور به شمار می‌رود. محصولات این شرکت بالغ بر ۱۰ نوع گوناگون، شامل سیلیس میکرونیزه، سیلیس ممتاز ، سیلیس درجه یک و آنتراسیت آماده ارسال به تولیدکنندگان سراسر ایران است.

همچنین پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از سایر محصولات شرکت سیلیس همدان مانند آنتراسیت توییتر و اینستاگرام شرکت سیلیس همدان را دنبال نمایید.

برای خرید سیلیس فوق ممتاز از شرکت سیلیس همدان اولین تولیدکننده سیلیس در ایران با شماره 09121640259 تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

صفحه اصلیسیلیس میکرونیزهخرید سیلیس
Open chat