پیچیده کاربرد سیلیس فوق ممتاز در صنایع گوناگون چیست؟

کاربرد سیلیس فوق ممتاز - شرکت سیلیس همدان

سیلیس و یا به عبارات دقیق‌تر دی اکسید سیلیسیم یا SiO2 یکی از مواد معدنی پرکاربرد در صنایع گوناگون است که به صورت گسترده در شن و ماسه و در دیگر سنگ‌های تشکیل دهنده پوسته زمین مانند کوارتز یافت می‌شود. این ماده از معادن سنگ طبیعی استخراج می‌شود و کاربرد زیادی در صنایع گوناگون، از رنگ سازی تا صنایع الکترونیک، شیشه و کریستال سازی، تصفیه آب، ریخته‌گری، صنایع بهداشتی و غذایی و داروسازی و صنایع شیمیایی دارد. سیلیس در انواع، دانه‌بندی و درجات خلوص متفاوتی برای کاربردهای گوناگون ساخته و به بازار عرضه می‌شود. سیلیس فوق ممتاز یا سیلیس میکرونیزه یکی از این انواع سیلیس صنعتی است که با درجه خلوص بالای 99 درصد و برای کاربردهای خاص عرضه می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره سیلیس بیشتر بدانیم و همچنین درباره کاربرد سیلیس فوق ممتاز اطلاعات بیشتری کسب نماییم.

سیلیس چیست؟

دی اکسید سیلیکون که به نام سیلیس هم شناخته می‌شود، اکسیدی از سیلیکون با فرمول شیمیایی Si O 2 است که بیشتر در طبیعت و در شن و ماسه و در سنگ‌های کوارتز پیدا می‌شود. سیلیس یکی از پیچیده‌ترین و فراوان‌ترین مواد در پوسته زمین محسوب می‌شود که به عنوان ترکیبی از چندین کانی و به عنوان یک محصول مصنوعی وجود دارد. سیلیس خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی دارد که باعث کاربرد گسترده آن در صنایع گوناگون شده است.
سیلیس به صورت گسترده از طریق استخراج معدنی ماسه و کوارتز و سپس تصفیه آن‌ها به دست می‌آید. برای سیلیس‌های ممتاز و فوق ممتاز که خالص‌تر هستند مراحل پردازش شیمیایی بیشتری روی مواد اولیه انجام می‌شود تا سیلیس با خلوص مورد نظر به دست آید. کاربرد سیلیس فوق ممتاز و ممتاز در صنایع گوناگون مانند رنگ سازی، شیشه و کریستال سازی، تصفیه آب، ریخته‌گری، صنایع الکترونیک، صنایع بهداشتی، صنایع غذایی و داروسازی و صنایع شیمیایی بسیار گسترده است.

سیلیس فوق ممتاز یا سیلیس میکرونیزه چیست؟

https://silismicronize.com/wp-content/uploads/2021/08/daraje1-site2.jpg

سیلیس بنا به کاربرد با درجه خلوص متفاوت و برای کاربردهای گوناگون در بازار وجود دارد. سیلیس فوق ممتاز و یا میکرونیزه نوعی از سیلیس با درصد خلوص بسیار بالا و در حدود 99 درصد به بالا است. خلوص بالای این سیلیس با انجام مراحل خالص‌سازی پیشرفته، به این حد افزایش پیدا می‌کند. این نوع سیلیس بسیار خالص به صورت پودری درمی‌آید اما در دانه‌بندی‌های گوناگون و برای کاربردهای مختلف در صنایع به‌کار می‌رود.

بیشتر بخوانید:  کاربرد سیلیس در کشاورزی

کاربرد سیلیس فوق ممتاز در صنایع گوناگون

سیلیس فوق ممتاز که در آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌های پیشرفته و در طی فرآیندهای شیمیایی و تصفیه سیلیس معمولی به دست می‌آید، کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون دارد. با هم برخی از کاربردها را بررسی خواهیم کرد:

تولید شیشه، بلور و کریستال

یکی از مهم‌ترین و بیشترین کاربردهای سیلیس فوق ممتاز در صنایع شیشه، بلور و کریستال سازی است. سیلیس ماده اصلی در ساخت شیشه و کریستال است و کریستال‌های مورد استفاده معمولا با خلوص 99.5% به بالا ساخته می‌شوند. به طور کلی هر چه سیلیس مورد استفاده برای ساخت کریستال‌ها خالص‌تر باشد، محصول نهایی شفاف‌تر و درخشان‌تر خواهد بود. یکنواختی و دانه‌بندی سیلیس فوق ممتاز در کیفیت و درخشانی بلور و کریستال نهایی تاثیر فراوانی خواهد داشت و محصولی با کیفیت را خلق خواهد کرد.

صنعت نفت و مشتقات نفتی

کاربرد سیلیس فوق ممتاز در صنایع نفت و مشتقات آن نیز بسیار مهم و کلیدی است. از این نوع بسیار خالص سیلیس برای تزریق با فشار بالا درون لایه‌های چاه‌های نفت استفاده می‌شود. از این نوع از سیلیس برای باز کردن شکاف و بالابردن نفوذپذیری در تولید و استخراج نفت و گاز استفاده می‌شود. همچنین از این نوع از سیلیس می‌توان برای تصفیه روغن‌ها و مواد نفتی نیز به خوبی استفاده نمود.

صنعت تولید کامپوزیت

کامپوزیت‌ها موادی هستند که از ترکیب دو یا چند متریال گوناگون ساخته می‌شوند اما مانند آلیاژهای فلزی با هم کاملا ترکیب نشده و هر بخش ماهیت اصلی خود را در متریال جدید حفظ می‌کند. کاربرد سیلیس فوق ممتاز در صنایع تولید کامپوزیت‌ها، بسیار بالا است و کارایی این مواد را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. اضافه کردن سیلیس پودری میکرونیزه، می‌تواند توانایی مقاومت کامپوزیت‌ها را برابر خوردگی، سرما و گرما، سایش و نفوذ آب را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:  درجه کیفی سیلیس میکرونیزه

صنعت سیم و کابل

در صنایع ساخت سیم و کابل نیز به صورت گسترده از سیلیس میکرونیزه و یا فوق ممتاز استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده در ساخت روکش سیم‌ها است. این ماده به صورت گسترده برای روکش انواع سیم استفاده می‌شود تا سیم در برابر آتش و نفوذ روغن‌ها و دیگر عوامل تهدید کننده، مقاوم شود. دیگر کاربرد سیلیس فوق ممتاز در ساخت سیم‌های برق شیشه ای است. در ساخت سیم و روکش این گونه از سیم‌ها، از این نوع سیلیس پودری استفاده می‌شود.

صنعت تولید لاستیک

از دیگر کاربردهای مهم و اساسی سیلیس فوق ممتاز، استفاده گسترده آن در صنایع لاستیک‌سازی است. با اضافه کردن سیلیس میکرونیزه در فرآیند تولید لاستیک، می‌توان لاستیک‌های با طول عمر بالاتر و مقاوم‌تر در برابر خوردگی، با مقاومت غلطشی پایین و چسبندگی خوب روی سطوح بارانی و خیس تولید نمود. کاربرد سیلیس فوق ممتاز در لایه رویی لاستیک که با جاده در ارتباط است، بیشتر است.

خرید سیلیس فوق ممتاز

https://silismicronize.com/wp-content/uploads/2021/08/daraje1-site3.jpg

در این مقاله درباره کاربرد سیلیس فوق ممتاز در صنایع گوناگون دانستیم. این نوع از سیلیس که با خلوص بالای 99 درصد تولید می‌شود، کاربرد بسیار بالایی در بیشتر صنایعی که ما به صورت روزمره با محصولات آن‌ها در ارتباط هستیم دارد. شرکت سیلیس همدان با قریب به ۳۳ سال تجربه موفق حضور در عرصه صنعت کشور و به عنوان اولین واحد فرآوری سیلیس در استان همدان تاسیس گردید. این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده سیلیس و مواد معدنی در غرب کشور، یکی از اصلی‌ترین تأمین کنندگان عمده مواد معدنی و به خصوص سیلیس در کل کشور به شمار می‌رود. محصولات این شرکت بالغ بر ۱۰ نوع گوناگون، شامل سیلیس میکرونیزه، ممتاز، درجه یک و … آماده ارسال به تولیدکنندگان سراسر ایران است.

4.2/5 - (160 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

صفحه اصلیسیلیس میکرونیزهخرید سیلیس
Open chat