کاربرد سیلیس در شیشه سازی و مزایای آن - سیلیس همدان

سیلیس که به ماسه صنعتی نیز معروف است، ماسه‌ای با خلوص بالا است که از دو عنصر اصلی سیلیس و اکسیژن تشکیل شده است. میزان بالای سیلیس و اکسیژن، طیف وسیعی از خواص را ارائه می‌دهد و باعث می‌شود این ماسه برای تعداد زیادی از صنایع مناسب باشد. یکی از کاربردهای ماسه سیلیس تولید شیشه است. در این مقاله، نگاهی به کاربرد سیلیس در شیشه‌ سازی خواهیم داشت و اینکه چرا این ماده انقدر در تولید شیشه مهم است.

چرا از سیلیس باکیفیت بالا در تولید شیشه استفاده می‌شود؟

ماسه سیلیس منبع اصلی دی‌اکسید سیلیکون است که در ساخت شیشه ضروری است. شرط به‌کارگیری این ماده در تولید شیشه این است که نسبت بسیار بالایی از سیلیس (بالای 95٪) در ترکیب آن وجود داشته باشد. به همین دلیل است که اکثر رسوبات ماسه برای تولید شیشه از خلوص کافی برخوردار نیستند. برآورد شده است که شن و ماسه صنعتی که نیازهای شیمیایی و فیزیکی بسیار بالای صنعت شیشه را برآورده می‌کند، کمتر از 1 درصد از 50 میلیارد تن شن و ماسه‌ای است که هرساله استخراج می‌شود.

دلیل چنین الزامات سختی این است که خلوص ماسه به طور مستقیم بر شفافیت، استحکام و دوام شیشه تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، تنها محصولات شیشه‌ای که با ماسه سیلیس باکیفیت بالا تولید می‌شوند می‌توانند شرایط دید مطلوب شیشه جلو اتومبیل را برآورده کنند.

برای استفاده مناسب در تولید شیشه، سیلیس باید از نظر شیمیایی خالص باشد (حاوی بیش از 95٪ دی‌اکسید سیلیکون) و اندازه مناسب (دارای اندازه دانه بین 0.075 میلی‌متر و 1.18 میلی‌متر) داشته باشد. در واقع، تنها رسوبات شن و ماسه از منابع خاص برای استفاده در صنعت شیشه مناسب است و استخراج آن همچنین به مهارت و شایستگی بالایی نیاز دارد.

شیشه چگونه ساخته می‌شود؟

ماسه سیلیس باکیفیت بالا حدود سه‌چهارم از مواد اولیه مورداستفاده در فرایند تولید شیشه را تشکیل می‌دهد. سه ماده دیگر را سودا، سنگ آهک و مواد شفاف‌کننده به همراه درصدی شیشه بازیافتی تشکیل می‌دهند. در ادامه فرایند ساخت شیشه تخت را آورده‌ایم که کاربرد سیلیس در شیشه‌ سازی را به ما نشان می‌دهد:

  1. اجزای اصلی شامل ماسه سیلیس، سنگ آهک، سودا و شیشه بازیافت شده وزن می‌شوند و دسته‌بندی می‌شوند.
  2. مواد اولیه وارد کوره‌ای می‌شوند که دمای آن تا 1600 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و ذوب می‌شوند.
  3. شیشه مذاب سپس روی حمامی از قلع مذاب «شناور» می‌شود و از طریق ماشین‌های نورد در جایی که باید صاف شود، کشیده می‌شود.
  4. شیشه مذاب حمام قلع مذاب را ترک می‌کند و تا دمای 600 درجه سانتی‌گراد سرد می‌شود. از غلتک‌ها عبور می‌کند و می‌توان آن را به روش قابل‌پیش‌بینی برش داد و روی آن کارکرد.
بیشتر بخوانید:  بسته بندی سیلیس میکرونیزه

اندازه ذرات دانه‌های شن و ماسه یک عامل کلیدی در تولید شیشه است، زیرا دانه‌های بسیار درشت ممکن است در کوره به طور مؤثر ذوب نشوند و می‌توانند منجر به ایجاد لکه در محصول نهایی شوند. از سوی دیگر، دانه‌های بسیار ریز می‌توانند در جریان هوای کوره مکیده شوند و از بین بروند.

یکی دیگر از عوامل کلیدی در این فرایند شیمی ماسه است. سطوح مختلف اکسید آهن، کروم و سایر فلزات وجود در ماسه سیلیس برای تولید رنگ‌های مختلف شیشه مؤثر هستند. همه اینها به‌شدت کنترل می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که شن و ماسه نیازهای شیشه‌ساز و مصرف‌کننده نهایی را برآورده می‌کند.

ساخت انواع شیشه با سیلیس

https://silismicronize.com/wp-content/uploads/2021/08/02a-1.jpg

علاوه بر ساخت شیشه‌های تخت، انواع دیگری از شیشه‌ها را نیز با استفاده از سیلیس می‌توان تولید کرد. سیلیس به‌کاررفته در هرکدام از موارد زیر از درجه متفاوتی برخوردار است:

  • شیشه‌های نوری و چشمی (قابل‌استفاده در عینک‌های آنتی رفلکس)
  • شیشه‌های تزئینی و کریستال‌ها
  • بوروسیلیکات برای تولید ظروف خانگی و صنعتی مثل لوله‌آزمایش و …
  • ظروف نگهداری بی‌رنگ و شفاف مثل ظروف نگه‌داری غذا
  • ظروف رنگی
  • الیاف شیشه (قابل‌استفاده در صنعت کامپوزیت)

کاربرد سیلیس در شیشه سازی چه مزایایی را به‎دنبال دارد؟

شیشه‌ای که با سیلیس ذوب شده به دست می‌آید، شیشه سیلیسی می‌گویند. کاربرد سیلیس در شیشه‌ سازی مزایای قابل‌توجهی را به دنبال دارد:

  • در برابر شوک حرارتی فوق‌العاده مقاوم است (می‌توان آن را از حرارت گرفته و بدون ترک خوردن در آب فرو برد). دمای تغییر شکل شیشه سیلیس تا 1700 درجه سانتی‌گراد است و بنابراین می‌توان از آن در دمای بالا، حدود 1000 درجه سانتی‌گراد به‌خوبی استفاده کرد.
  • ضریب انبساط حرارتی پایین دارد و می‌تواند در برابر تغییرات سریع دما مقاوم باشد.
  • خواص انتقال نوری از فرابنفش به مادون‌قرمز
  • شیشه سیلیس از نظر شیمیایی بسیار پایدار است و از مقاومت شیمیایی بسیار خوبی برخوردار است. شیشه سیلیسی فقط از SiO2 تشکیل شده است و مقدار کمی ناخالصی فلزی دارد.
  • عایق برقی عالی
بیشتر بخوانید:  سیلیس میکرونیزه در کشاورزی

جمع‌بندی مبحث کاربرد سیلیس در شیشه‌ سازی

شیشه سیلیسی تقریباً فقط از SiO2 تشکیل شده است، درحالی‌که شیشه‌های دیگر از انواع مختلف عناصر تشکیل شده‌اند. میزان ناخالصی‌های فلزی موجود در شیشه سیلیسی بسیار ناچیز است. به‌این‌ترتیب، این واقعیت که خلوص آن بسیار زیاد است، ویژگی‌های عالی‌ای را برای شیشه سیلیس به ارمغان می‌آورد که در سایر شیشه‌ها قابل‌مشاهده نیست. به‌هرحال، همیشه نیاز به ماسه سیلیس باکیفیت بالا برای تولید شیشه‌های باکیفیت وجود دارد. ماسه سیلیس درجه یک را از تأمین‌کننده معتبر خریداری کنید.

خرید سیلیس میکرونیزه از شرکت سیلیس همدان

برای خرید سیلیس میکرونیزه ، سیلیس فوق ممتاز و سیلیس درجه یک نیاز به مرجع معتبر دارید که شرکت سیلیس همدان می‌تواند همان مرجع باشد. زیرا تجربه فراوانی در این زمینه دارد و سیلیس‌های پودری با کیفیتی را با قیمت مناسب عرضه می‌کند. برای استعلام قیمت سیلیس میکرونیزه و خرید آن به سایت ما مراجعه نمایید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

همچنین پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از سایر محصولات شرکت سیلیس همدان مانند آنتراسیت توییتر و اینستاگرام شرکت سیلیس همدان را دنبال نمایید.

4.9/5 - (60 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

صفحه اصلیسیلیس میکرونیزهخرید سیلیس
Open chat