سیلیکون با سیلیکا چه تفاوتی دارد-شرکت سیلیس همدان

دو اصطلاح سیلیکون و سیلیکا در صنایع شیمی معدنی بسیار پرکاربرد هستند. در حقیقت سیلیکون دومین عنصر فراوان در زمین و سیلیکا از واکنش سیلیکون با اکسیژن به دست می‌آید و این دو کاملا متفاوت هستند. در این مقاله این دو ماده را معرفی می‌کنیم و خواهیم گفت سیلیکون با سیلیکا چه تفاوتی دارد.

سیلیکون چیست

سیلیکون یا سیلیسیم به عنصر پادشاه مواد معدنی معروف است. این عنصر بعد از اکسیژن دومین عنصر فراوان در سطح زمین است. سیلیکون با نماد شیمیایی Si نشان داده می‌شود. عدد اتمی این عنصر 14 است و در جدول تناوبی عناصر در گروه 14 قرار می‌گیرد. سیلیسیم دارای سه ایزوتوپ پایدار 28Si، 29Si و 30Si است. در آرایش الکترونی سیلیکون فقط دو الکترون در مدار p وجود دارد و فضا برای حضور چهار الکترون ورودی دیگر فراهم است؛ بنابراین، سیلیکون می‌تواند حداکثر چهار پیوند کووالانسی داشته باشد.

سیلیکا چیست؟

سیلیس یا سیلیکا از واکنش اتم‌های سیلیکون و اکسیژن ساخته‌شده است. سیلیکا نام دیگر دی‌اکسید سیلیکون است. فرمول مولکولی سیلیکا SiO2 است. بنابراین، سیلیکا از دو عنصر فراوان اکسیژن و سیلیکون ساخته‌شده است. سیلیس خالص یک ترکیب بلوری بی‌رنگ با نقطه ذوب بالا است. جرم مولی سیلیس حدود 60 گرم در مول است. ساختار بلوری سیلیس نشان می‌دهد که اتم توسط سیلیکون چهار اتم اکسیژن از طریق پیوندهای کووالانسی یگانه متصل شده‌اند، احاطه‌شده است و یک ساختار چهارضلعی پایدار را تشکیل داده است.

سیلیکون با سیلیکا چه تفاوتی دارد؟

پیوند سیلیکون با اکسیژن سبب به وجود آمدن سیلیکا شد. این ترکیب جدید تفاوت‌های زیادی با عنصر خود دارد. تفاوت در ویژگی‌های ظاهری، رسانایی الکتریکی، نقطه ذوب و… سبب تفاوت در کاربرد هر یک از این مواد نیز شد. در ادامه چند تفاوت عمده‌ای دو ماده را ذکر کرده‌ایم.

فرمول شیمیایی

فرمول شیمیایی عنصر سیلیکون Si و فرمول شیمیایی سیلیکا (دی‌اکسید سیلیکون) 2SiO است.

بیشتر بخوانید:  صادرات سیلیس میکرونیزه

نقطه ذوب سیلیکون با سیلیکا چه تفاوتی دارد

نقطه ذوب سیلیکون حدود 14140 درجه سانتی‌گراد است. درحالی‌که نقطه ذوب سیلیکا به علت پیوند با اکسیژن بیشتر شده و در حدود 17130 درجه سانتی‌گراد است.

رسانایی الکتریکی

سیلیکون یک نیمه‌رسانا است که می‌تواند الکتریسیته را هدایت کند؛ اما سیلیکا نارسانا است و قادر به انتقال الکتریسیته نیست.

ساختار کریستالی

در ادامه سیلیکون با سیلیکا چه تفاوتی دارد به ساختار این دو ماده توجه می‌کنیم. ساختار بلوری سیلیکون شکننده است؛ اما ساختار بلوری سیلیکا بسیار سخت است. سیلیکا در چند شکل کریستالی مختلف یا پلی مورف موجود است. نمونه‌های پلی مورف سیلیکا شامل α-کوارتز، β-کوارتز، کوئزیت و … هستند.

ویژگیهای ظاهری و شکل در طبیعت

https://silismicronize.com/wp-content/uploads/2021/08/daraje1-site3.jpg

سیلیکون به‌تنهایی در طبیعت وجود ندارد. بلکه در ترکیب با سایر عناصر دیده می‌شود. سیلیکون موجود به‌صورت خاک رس، فلدسپات، گرانیت، کوارتز و ماسه است. سیلیکون استخراج‌شده معمولاً به‌صورت پودر قهوه‌ای تیره یا به‌عنوان یک ماده کریستالی تیره با درخشندگی زیاد است.

سیلیکا یا سیلیس می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب خالص به‌تنهایی در طبیعت باشد. از ویژگی‌های سیلیکا بی‌رنگ یا سفید و نامحلول در آب بودن آن است. این ماده در دما و فشار معمولی، به شکل جامد است. سیلیکا اصلی‌ترین ترکیب ماسه است و در پوسته زمین به‌عنوان کوارتز یا کریستوبالیت، تریدیمیت یا لچارتلییریت وجود دارد اما بیشتر از استخراج کوارتز به دست می‌آید.

کاربرد سیلیکون با سیلیکا چه تفاوتی دارد

سیلیکون به‌عنوان یک‌نیمه رسانا در تولید ترانزیستورها استفاده می‌شود. ازنظر شیمیایی، سیلیس اکسید سیلیکون است و هنگامی‌که با فلزات یا مواد معدنی ترکیب شود، خانواده سیلیکات‌ها را تشکیل می‌دهد. سیلیکا در صنعت کاربردهای گسترده‌ای ازجمله استفاده به‌عنوان یک افزودنی غذایی، ماده ضد انعقاد، شفاف‌سازی نوشیدنی‌ها، کنترل ویسکوزیته، عامل ضد کف، اصلاح‌کننده خمیر و به‌عنوان یک مکمل کمکی در داروها و ویتامین‌ها دارد. از دیگر کاربردهای سیلیکا استفاده در تولید شیشه و کاربردهای کروماتوگرافی نیز می‌توان نام برد.

بیشتر بخوانید:  قیمت سیلیس تصفیه آب

نقش سیلیکا در سلامتی انسان

در حفظ سلامت انسان سیلیکون با سیلیکا چه تفاوتی دارد؟ سیلیکا یک ماده بسیار ارزشمند است. وجود مقدار استاندارد این ماده برای سلامتی ضروری است. سیلیکا به چندین شکل محلول در آب وجود دارد که درمجموع به آن‌ها سیلیکیک اسید (ارتو، متا، دی و تری سیلیکات) گفته می‌شود. این مواد و در بافت‌های متعدد بدن ازجمله استخوان، تاندون‌ها، آئورت، کبد و کلیه یافت می‌شوند. کمبود هرکدام از آن‌ها در بدن باعث تغییر شکل در جمجمه و استخوان‌های محیطی، ضعیف شدن مفاصل، کاهش میزان غضروف بدن، کاهش کلاژن و اختلال در تعادل مواد معدنی در استخوان ران و مهره‌ها می‌شود.

خرید سیلیس از شرکت سیلیس همدان

هر دو سیلیسیم و سیلیس حاوی اتم‌های سیلیکون هستند؛ اما سیلیس به دلیل ساختار و خواصی که دارد با سیلیکون متفاوت است. تفاوت اصلی بین سیلیسیم و سیلیس در ساختار شیمیایی آن‌ها است. در این مقاله اطلاعات کلی درباره سیلیکون و سیلیکا در اختیار شما قرار دادیم. برای کسب اطاعات بیشتر و خرید سیلیکون و سیلیکا می‌توانید از شرکت سیلیس همدان اولین تولیدکننده سیلیس و مواد معدنی در غرب کشور با بیش از 32 سال سابقه در زمینه فروش سیلیس فوق ممتاز، سیلیس درجه‌یک، سیلیس میکرونیزه اعتماد کرده و مشاوره دریافت کنید.

5/5 - (31 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

صفحه اصلیسیلیس میکرونیزهخرید سیلیس
Open chat